Elk jaar worden diverse bijzondere concerten gehouden in het mooie Hervormde kerkje in Hemmen. Dit jaar is er weer een gevarieerd aanbod van muzikanten. De concerten worden gegeven op zondag 7 april, zondag 16 juni en zondag 8 september om 15 uur.

Kaartjes

De kaartjes kosten € 10,- per concert. Voor kinderen tot 12 jaar € 5,-. De voorverkoop start per 1 maart bij Brasserie Heerlijkheid tegenover de kerk.

Concertlunch

U kunt voorafgaand aan het concert kiezen voor een speciale concertlunch bij Brasserie Heerlijkheid. De kosten hiervoor zijn exclusief kaartje € 19,50.

 

Het Nijmeegs Koper Konsort

Het Nijmeegs Koper Konsort (met een K!) bestaat uit een tiental koperblazers uit Nijmegen en omstreken. In de huidige bezetting bestaat het ensemble sinds ruim 5 jaar, maar het NKK heeft een oorsprong die veel verder teruggaat. Het koperensemble werd opgericht in 1978, aanvankelijk als koperkwintet. In het dertigjarige bestaan werden vele concerten verzorgd in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Diverse koren in Nijmegen en omgeving hebben het NKK verzocht om hun concerten op te luisteren.

De kern van het ensemble bestaat uit amateurs en (semi)professionele muzikanten die elkaar in hun studententijd ontmoet hebben in het Nijmeegs Studentenorkest. Het gedeelde enthousiasme voor kopermuziek vormde de basis voor het Nijmeegs Koper Konsort en is nog steeds de drijfveer om samen muziek te maken.Het Nijmeegs Koper Konsort staat onder leiding van Dick Bolt.

www.nijmeegskoperkonsort.nl

 

Het NKK brengt een gevarieerd programma waarbij werken uit de renaissance en barok  van componisten als Gabriëli, Vivaldi en Handel, gecombineerd zullen worden met werken uit deze en vorig eeuw (Gershwin, Parker, Bacharach).

programma 8 september NKK in Hemmen

 

Intrada II – Melchior Franck (1579-1639); arr. Dick Bolt

In zijn tijd, de late renaissance of vroege Barok, was Melchior Franck een populaire componist. Hij schreef veel protestantse kerkmuziek maar experimenteerde ook met de stijlvernieuwing van de Venetiaanse School (waar het volgende werk uit komt). Ook de musicologisch minder onderlegden kennen vrijwel zeker een grote hit van Melchior Franck: “Ach Tannenbaum… “.

The Arrival of the Queen of Sheba – G.F. Händel (1685 – 1759), arr. Paul Archibald.

De derde acte uit Händel’s oratorium “Solomon” opent met deze sinfonia. Koning Solomon wordt in dit oratorium toegezongen om zijn wijsheid en rechtvaardigheid. Het dak gaat eraf als de koningin van Sheba aankomt in zijn koninkrijk.  Ze wordt feestelijk en met klaroengeschal onthaald. Het gaat goed met koning en koninkrijk, en dat mag iedereen weten.

Händel verbleef een groot deel van zijn leven in Engeland.  Waarschijnlijk heeft Händel via het verhaal over de wijze koning Solomon en zijn welvarende volk ook eer willen bewijzen aan King George II en het Britse Volk. Van Händel is bekend dat hij in de Nederlanden rondgereisd heeft, onder andere omdat bekend is dat hij tussen Haarlem en den Haag een ongeval had met zijn koets waardoor een oog ernstig beschadigd raakte. Het begin van zijn verder aftakeling. Een oratorium over een tragisch koetsongeval in het Nederlandse verkeer heeft hij daarom niet kunnen voltooien.

PergerPräludium – Anton Bruckner (1824-1896); arr. Dick Bolt

Bruckner was organist en componist. Op zijn wens werd hij zelfs begraven onder het orgel van de barokke kerk in St. Florian (Oostenrijk). Toch schreef hij maar enkele werken voor orgel. Het Perger Präludium werd geschreven voor het orgel in de kerk in Perg (Oostenrijk). De voorvaderen van Bruckner kwamen uit dit dorp en nadat hij gevraagd was om het orgel in te wijden, kreeg hij de opdracht voor dit werk. Dick Bolt bezocht het graf in de St. Florian, hoorde daar deze indrukwekkende Präludium en besloot het werk te arrangeren voor het NKK.

Ave Maria – Anton Bruckner (1824-1896); arr. Douglas Yeo

Dit motet op basis van het Latijnse gebed “Ave Maria” schreef Bruckner oorspronkelijk voor 7 stemmig koor. Douglas Yeo, voormalig bastrombonist van het Boston SymhonyOrchestra maakte een bewerking voor koperensemble.

Jeanie with the light brown hair – Stephen Foster (1826-1864); arr. Roger Harvey

Stephen Foster wordt beschouwd als een van de grondleggers van de Amerikaanse muziek. In de negentiende eeuw werd zijn toegankelijke muziek vooral verspreid als bladmuziek om thuis uit te voeren aan de piano of het harmonium. Zijn liederen zijn zeer bekend tot op heden. In veel van de eerste lesboeken voor beginnende muzikanten komen we krakers als “Oh! Suzanna” en “My Old Kentucky Home” tegen. Foster’s muziek kreeg de wind in de rug in de begintijd van de radio. Omdat er een conflict was rond het betalen van rechten aan muziekuitgeverijen, kon slechts een beperkt deel van de Amerikaanse muziek op de radio gedraaid worden. “Jeaniewiththe light brown hair” kon wel uitgezonden worden, …tot echt iedere Amerikaan het kon dromen.

Ook nu vinden we dit lied in veel verschillende versies terug, onder meer van Daffy Duck (“I dream of a genie with light brownfeathers”). Het NKK speelt een bewerking van Roger Harvey. Ton van Bruggen is solist op trombone.

Canzone e Sonate: Canzon XIV-  Giovanni Gabrieli (1555-1612)

Giovanni Gabrieli was rond 1600 organist en koorleider van de San Marco basiliek in Venetië. Hij schreef veel meerkorige muziek: muziek waarin de spelers/zangers ingedeeld zijn in verschillende groepen. Deze groepen namen dan plaats op de diverse balkons die de kerk rijk is. Deze canzona komt uit de bundel “Canzoni et sonate per sonar con ognisorte de instrumenti”, canzones en sonates om te laten klinken op allerlei instrumenten. We spelen Canzon XIV.

CanzonPian’e Forte   –  Giovanni Gabrieli (1555-1612)

Het lijkt zo voor de hand liggend: het afwisselen van hard en zacht spelen binnen een muziekstuk. Toch zijn er tijden geweest dat in composities geen verschillen in sterkte voorgeschreven werden. Gabrieli was een van de pioniers. In dit stuk horen we duidelijk zogenaamde “terassendynamiek”. Hierbij worden luide en zachte passages abrupt afgewisseld. Het voorschrijven van geleidelijk toename van sterke (crescendo) of afname (decrescendo) was nog niet aan de orde. Dat was een innovatie die pas later toegevoegd werd.

Brandenburgs concert no. 3 – J.S. Bach (1685 – 1750); arr. Christopher Mowat

Bach droeg de serie van zes Brandenburgse concerten op aan – de naam zegt het al – de Markgraaf van Brandenburg. Bach’s buitenaardse talent staat voor ons niet ter discussie. Maar lees hoe hij zichzelf welhaast verontschuldigt voor het aanbieden van dit meesterwerk:

 

Aan Zijne Koninklijke Hoogheid

Mijn Heer

Christiaan Lodewijk

Markgraaf van Brandenburg enz. enz. enz.

Mijn Heer.

Omdat ik een aantal jaar geleden het voorrecht had mij te laten horen aan Uwe Koninklijke Hoogheid, op grond van uw orders, en ik toen opmerkte dat U enig plezier had in de bescheiden talenten die de Hemel mij voor de muziek heeft gegeven, en u mij, toen ik afscheid nam van Uwe Koninklijke Hoogheid, mij de eer deed mij op te dragen u enkele van mijn composities te sturen heb ik daarom volgens uw genadigde bevelen de vrijheid genomen mijn zeer nederige verschuldigde eer te bewijzen aan Uwe Koninklijke Hoogheid, met de onderhavige Concerten, die ik heb bestemd voor meerdere instrumenten, U zeer nederig verzoekend om hun onvolkomenheid niet te beoordelen, ondanks de fijne en delicate smaak, waarvan iedereen weet dat U die heeft voor muziekstukken, maar eerder het diepe respect, & de zeer nederige onderdanigheid in goedwillende Overweging te nemen die ik tracht ermee aan U te betuigen. Voor het overige, Mijn Heer, smeek ik Uwe Koninklijke Hoogheid zeer nederig, de goedheid te hebben om uw welwillendheid naar mij voort te zetten, en ervan overtuigd te zijn dat ik niets anders wens, dan het vermogen om in Uw meest waardige dienst te treden, ik die een ongeëvenaarde toewijding heb.

Mijn Heer

Van Uwe Koninklijke Hoogheid

de meest nederige & zeer gehoorzame Dienaar

Johann Sebastian Bach

Köthen, 24 maart, 1721

 

Het NKK speelt een bewerking van het tweede en derde deel van het 3eBrandenburgse concert dat uit drie delen bestaat.

Suite uit “Ludi Musici” – Samuel Scheidt (1587-1664); arr. M. Linke

De Duitse organist en componist Samuel Scheidt studeerde in Amsterdam, samen met tijdgenoot en componist Jan Pieterszoon Sweelinck. Scheidt was een invloedrijke en ook erg productieve componist in de 17e eeuw. Met name heeft hij veel betekend voor de orgel- en klavecimbelmuziek van de barok.  U hoort een aantal delen uit de bundel “Ludi Musici” (muzikale spelletjes).

Mein junges Leben hat ein End – J.P. Sweelinck (1562-1621); arr. Steven Verhelst (3 trb +tuba)

Jan Pieterszoon Sweelinck is vermoedelijk geboren in Deventer en was een belangrijke Noord Nederlandse componist. Een belangrijk deel van zijn leven was hij stadsorganist in Amsterdam. Hij liet zich sterk beïnvloeden door de Venetiaanse componisten in de renaissance en vroege barok (bijvoorbeeld Gabriëli). Samuel Scheidt was een belangrijke leerling van hem (zie “ludi musici”) en ook Bach werd door hem geïnspireerd. Waarschijnlijk is dit werk ontstaan uit een orgelimprovisatie op een – in die tijd – bekend Duits lied.

La filleauxcheveux de lin– Claude Debussy (1862 – 1918), arr. C. Mowat

Dit is een deeltje uit een boek met preludes voor piano uit 1910. De titel verwijst naar een gelijknamig gedicht van LeconteLisle. Het beeld van het meisje met het vlasachtige haar is daarin een symbool voor onschuld en naïviteit. Wellicht is het daarom ook dat dit stuk een vrij eenvoudige en doorzichtige structuur heeft, zeker als je het vergelijkt met andere werken van Debussy.

Scarborough Fair – trad. ; arr. Bill Reichenbach (3 trombones + Tuba)

Scarborough Fair is eenEngelse ballade.

De titel refereert aan een jaarmarkt voor landbouwers en ambachtslieden te Scarborough, die al vanaf midden 13e eeuw zou dateren. Het gaat over een jongeman die aan iemand vraagt die de jaarmarkt gaat bezoeken, om aan zijn voormalige geliefde te vertellen dat hij nog iets voor haar voelt. Maar zij dient een aantal onmogelijke taken te vervullen, zoals het maken van een linnen hemd, dat in een droge bron gewassen moet worden. Omgekeerd is er ook het meisje dat aan de jongeman een aantal onmogelijke taken opdraagt, zoals het bewerken van een stuk grond dat zich bevindt tussen strand en zee.

GoodMorning(2005) – Ulrich Nehls

De Berlijnse arrangeur, componist en bandleider Ulrich Nehls wenst ons een goede morgen. Het is een originele compositie van zijn hand voor tien koperblazers.

 

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.